Netflix neden 1 milyon dolar ödüllü yarışmasını kazanan algoritmayı hiç kullanmadı?

Netflix Prize 2006-2009 yılları arasında Netflix DVD kiralama şirketinin bilgisayar araştırmacıları arasında açtığı bir yarışmaydı. Yarışmanın amacı Netflix kullanıcılarının geçmişte sevdikleri filmlere bakarak gelecekte beğenebilecekleri filmleri tahmin eden bir algoritma tasarlamaktı. Plana göre bu algoritma yardımıyla, Netflix kullanıcıları sevecekleri filmlere daha hızlı şekilde ulaşabilecekti.

Yarışmaya 3 yıl boyunca yüzlerce araştırmacı katıldı. Bende o yıllarda University of California’da doktora çalışmalarıma devam ediyordum. Bir başka Türk araştırmacı arkadaşımla birlikte bizde bu konu üzerinde bir süre çalıştık. Netflix gerçekten beğenilecek filmlerin tahmini konusundaki araştırmaları kısa sürelide olsa çok hızlandırmayı başardı ve bu konuda büyük yol alındı. 2009 yılında birkaç araştırma grubunun bir araya gelerek oluşturduğu “BellKor’s Pragmatic Chaos” ekibi en iyi tahminleri yaparak 1 milyon dolarlık ödülün sahibi oldu.

Netflix bu yarışma sayesinde çok sayıda övgü aldı. AR-GE çalışmalarını açık bir şekilde şirket dışına taşınması gerçekten de büyük bir yenilikti. İnternet sayesinde bu tip yarışmaları düzenlemek daha da kolaylaştıkça Netflix Prize modelinin şirketler için sürdürülebilir bir AR-GE modeli olabileceğinden bile söz ediliyordu.  Ta ki yarışmanın asıl sonuçları ortaya çıkıncaya kadar.

Geçtiğimiz yıl -yarışmanın bitişinden 3 yıl sonra- Netflix yarışmayı kazanan algoritmanın sistemlerinde aktif olarak hiç kullanılmadığını açıkladı.

Peki diğer algoritmalardan üstün olan bu algoritma neden kullanılmamıştı?

Sorun entegrasyon için gereken mühendislik eforunun boyutu. Netflix zaten hali hazırda ortalama performans gösteren bir tahmin algoritmasına sahip. Bu algoritma Netflix’in milyonlarca müşterisine hizmet veren sistemlerine entegre edilmiş durumda ve söylenene göre yarışmayı kazanan algoritmanın tahmin performansı Netflix algoritmasından sadece %10 daha iyi. Yeni bir algoritmanın sistem içerisine entegre edilmesi, test edilmesi ve bütün müşteriler tarafından kullanılması Netflix için milyonlarca dolar ek harcamaya neden olabilir. Bu nedenle Netflix’in bu yeni algoritmayı kullanmaması gerçekten mantıklı. Tabii ki bu durumda entegrasyon kolaylığının yarışmanın ön şartlarından birisi olmaması da herhalde Netflix’in hatalarından birisi.

Netflix Prize hakkında Frobes dergisinin yaptığı ilginç bir araştırmayı  http://www.forbes.com/sites/ryanholiday/2012/04/16/what-the-failed-1m-netflix-prize-tells-us-about-business-advice/ adresinde bulabilirsiniz.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s